دفاع تمام‌قد شیوا از فرمول جدید قیمت خودرو/ نظر سازمان بازرسی در جلسه طرح‌ می‌شود ولی تصمیم نهایی با شورای رقابت است

رئیس شورای رقابت از فرمول جدید این شورا برای قیمت‌گذاری خودرو دفاع کرد و گفت: مطمئنیم این دستورالعمل به‌نفع مصرف‌کننده است. برداشت اشتباه از این فرمول شده است.

به گزارش مشرق، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه سؤال می‌شود؛ "چرا این مصوبه در چند ماه گذشته که بازار خودرو به‌هم ریخته بود مورد تصویب قرار نگرفت؟" گفت: ما از اردیبهشت ماه ۹۹ مجدداً به موضوع تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا کردیم، در آن مقطع تصمیم گرفتیم همان فرمول گذشته را اجرایی و سبد تورم بخشی را بِروز کنیم.  

بیشتر بخوانید:

قیمت خودرو با فرمول جدید شورای رقابت کاهش می یابد؟

وی افزود: باید توجه کنید از بهمن ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ هیچ بازبینی در مورد قیمت خودرو در کارخانه انجام نشده بود و زمانی که شورای رقابت مجدداً به این حوزه ورود پیدا کرد انبوهی از به‌هم‌ریختگی در قیمت خودرو مشاهده شد اما توانستیم از اردیبهشت ۹۹ تاکنون قیمت خودرو را سر و سامان بدهیم.

شیوا با اعلام اینکه وظیفه شورای رقابت در بازار انحصاری تدوین دستورالعملی است که خودرو با قیمت منصفانه به دست مصرف‌کنندگان برسد، تصریح کرد: تولیدکننده نباید در وضعیت انحصاری سوءاستفاده کند تا در نهایت حقوق مصرف‌کننده مورد تضییع قرار گیرد.

* مطمئنیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به‌نفع مصرف‌کننده است

وی با تأکید بر اینکه "مطمئنیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به‌نفع مصرف‌کننده است"، گفت: ما قیمتهای منصفانه‌ای را در این دستورالعمل تعیین کرده‌ایم، البته برای رفع انحصار در بازار خودرو باید به‌سمت رقابتی شدن حرکت کرد که برای تحقق این موضوع وزارت صنعت و سازمان گسترش باید اقدامات لازم را انجام دهند. ناگفته نماند ساماندهی اوضاع فعلی بازار خودرو به‌عهده شورای رقابت نیست بلکه باید واحدهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند.

رئیس شورای رقابت گفت: در زمان حاضر علاوه بر ایران خودرو و سایپا خودروسازان دیگری هم وارد عرصه تولید شدند که با افزایش تولید آنها در آینده می‌توانیم حداقل در تعدادی از خودروها بازار رقابتی را به وجود آوریم.

*به‌شرط افزایش تولید و عرضه مجوز افزایش قیمت می‌دهیم

شیوا در خصوص ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت هم ابراز کرد: در فرمول جدید یک ضریب به‌نام "لاندا" قرار دارد که میزان عرضه به بازار است. در مصوبه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش ۵۰درصدی در تولید برسد میزان عرضه محصولات هم مورد محاسبه قرار می‌گیرد، بر همین اساس اگر خودروساز با افزایش تولید عرضه را هم افزایش داد ضریب کامل را کسب و امکان افزایش قیمت را پیدا می‌کند، البته اگر خودروساز نتوانست نسبت به افزایش تولید و عرضه اقدام کند به همان نسبت قیمت کاهش پیدا می‌کند.

وی با اعلام اینکه یکی از مشخصات این فرمول تأکید بر افزایش تولید است، گفت: به‌خلاف فرمول گذشته که برای تعدادی از خودروهای اقتصادی هنوز اجرایی می‌شود ما ملاک را افزایش تولید قرار داده‌ایم تا افزایش قیمتی نصیب خودروساز شود، البته باید بگویم ما در فرمول جدید به‌دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم، در گذشته براساس تورم بخشی که معمولاً هر سه ماه مورد محاسبه قرار می‌گرفت تغییرات قیمتی انجام می‌شد اما در فرمول جدید تغییرات قیمتی تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله متغیر افزایش تولید و افزایش عرضه است.

*در صورت لزوم تغییر مصوبه؛ باید خود شورا تصمیم‌گیری کند

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه حتی ممکن است در فرمول جدید افزایش قیمت‌ها کمتر از نرخ تورم بخشی باشد، اظهار داشت: متأسفانه برخی فرمول را به‌دقت مطالعه نکرده‌اند، هیچ دلیلی ندارد که مجوز افزایش قیمت‌ها در این فرمول حتی بالاتر از فرمول قبلی باشد. در بسیاری از موارد حتی افزایش قیمت‌ها از نرخ تورم بخشی هم کمتر است.

شیوا تصریح کرد: اجرای این مصوبه عطف به ماسبق نمی‌شود و ملاک فروش‌های قبلی خودروسازان فرمول گذشته شورای رقابت است. اما از اول بهمن ماه اگر کسی تمایل به پیش‌خرید خودرو داشت باید فرمول جدید را در نظر بگیرد. ما تلاش می‌کنیم قیمت حاشیه بازار را به قیمت دستورالعمل نزدیک کنیم تا فاصله قیمتی و رانت‌ها از بین برود، لذا بهتر است هر کسی که تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار خودرو را دارد به این موضوعات توجه داشته باشد.

وی تأکید کرد: شورای رقابت با توجه به افزایش ۲۵درصدی قیمت خودرو در سه‌ماهه اخیر شاخص تورم بخشی را حذف کرد تا افزایش قیمت‌ها متناسب تورم نباشد و تابع میزان تولید و عرضه باشد.

رئیس شورای رقابت در خصوص اظهارات اخیر سازمان بازرسی در لزوم لغو مصوبه جدید شورای رقابت گفت: ما وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهیم و در صورت لزوم تغییر مصوبه؛ باید خود شورا تصمیم‌گیری کند. ما در شورا بحث سازمان بازرسی را حتماً مطرح می‌کنیم و اعضا نظر خود را خواهند داد اما به‌هرحال  مصوبه شورا کاملاً قانونی است و به‌اعتقاد ما برداشت اشتباه از این فرمول شده است و به هیچ وجه موضوع آزادسازی مطرح نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 8
  • GB ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    14 0
    علی برکت اله
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    24 0
    ماشالا به عقلت
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    15 0
    فقط یکی بگه اگرواردات خودرو آزاد بود این دوتا خودرو ساز چی می فروختن درسته باید از تولیدات داخلی حمایت کرد ولی از آنطرف هم باید به نفع مردم حرکتی بشود یا فقط مردم باید حمایت کنند واقعا حق مردم با این همه حمایت از خودرو سازان این خودرو ها بااین قیمت هست منصفانه جواب بدید
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    12 0
    باز دارن فرغوناشونو گرون میکنن کیفیتم صفر، واردات خودرو هم ازاد نمیکنن. .واقعا یعنی هیچکس تو این مملکت نیست جلوی اینارو بگیره؟ من که کاره ای نیستم خجالت کشیدم.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    14 0
    عجب عقل وشعوریست این اقا کجا درس اقتصاد خواننده
  • US ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    5 0
    سلام درسته همه چیز را گران کنید بعد باید جلوی هر مغازه یک سرباز بگذارید
  • SE ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    9 0
    یا نمیدونی نفع چیه یا نمیدونی مردم کی هستن
  • رضا IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    7 0
    رانت و.....تونمایندگی های داخلی بیدادمیکنه،همین تولید قطره چکونیشونم واسه گرون فروشیه بیشتره،هروقت انحصاراز یه در واردبشه ازدر دیگر وجدان خارج میشه...تومملکت کفارهم بخدااوضاع تولید خودرو اینجوری نیست.کالای مصرفی شده سرمایه ای
  • احمد IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    10 0
    یکی به این بگه به بابا سکوت...اصلا نظر نده
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    4 0
    ... بخور ... هیچ ....
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    11 0
    شما دهنت رو باز کردی همین طور حرف میزنی، اول فکر کن ببین اگر از حرفات خندت نگرفت بعدا برای بقیه تعریف کن.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    8 0
    تنها یه را وجود داره و اون تحریم خرید لگن ها در هر آپشنی هست.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    9 0
    خجالت نمی کشند تغییر رنگ بخشی از بدنه و شیشه برقی و .. شده آپشن.اف بر شما
  • سایه IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    6 0
    شورای رقابت حرف نزنه میگن لاله..بعضی مواقع حرف نزدن بهتر از حرف زدنه
  • نویسنده IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    5 0
    شورای آبدوخیاریِ رقابت مرجع آبدوخیاریِ قیمت خودرو
  • ناشناس IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    3 0
    مطمئنا خود این آقا در صنایع خودروسازی ذبنفع است و سهم کلان دارد.!!!!!
  • Saeid US ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    تو سال ۲۰۲۱ ما ایرانیها باید در حسرت پراید باشیم اونوقت میگن خودرو گرون بشه بنفع مردمه واقعا تاسف انگیزه
  • Saeid US ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    تو سال ۲۰۲۱ همه جای دنیا دارن ماشین روز سوار میشن ما ایرانیها در حسرت پراید هستیم اونوقت میگن گرون بشه به نفع مردمه مگه مردم نفعم دارن
  • Saeid US ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    تو سال ۲۰۲۱ همه جای دنیا دارن ماشین روز سوار میشن ما ایرانیها در حسرت پراید هستیم اونوقت میگن گرون بشه به نفع مردمه مگه مردم نفعم دارن
  • فقط خدا IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    4 0
    در ایران اگر بعضی ورود نمی کردند .یا تدبیر نمی کردند.اوضاع واحوال بهتر بود .حتی اگر نبودند شرایط خیلی بهتر بور
  • احمد IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    3 0
    اقای شیوا اگر ما نخواهیم افزایش قیمت به نفع ما باشد باید چه کسی را ببینیم؟ واقعاً مسخره است قمیت خودرو را افزایش می دهند و بعد اظهار می کنند به نفع مردم است!!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    3 0
    این به اصطلاح اقتصاد دان توی کجا درس خونده واقعا ... هم حدی داره
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    4 0
    فرمول ما هم میدان دادن به دیگران برای تولید یا آزاد کردن واردات ماشین. ما تا کی باید نگران بیکاری خودرو سازان باشیم در حالی که کسی نگران ما نیست.
  • ناصری IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    این بابا قبلا اینطوری دورو نبود.قشنگ معلوم که ...
  • ه.ر IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    3 0
    همه ما در مقابل اعمالمان در پیشگاه خداوند تبارک وتعالی مسوولیم .
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    به قول خودش بازار انحصاری! خوب مگه رقابتی وجود داره که این شده رییسش !؟ بشینه از رو شکم سیری حرف بزنه..
  • وحید IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    قابل توجه دستگاه قضایی ومجلس! اگر دنبال عاملین فساد میگردند!جوّی مسموم و گندابی از پلشتی درست میکنند که فقط مفسد اقتصادی،سیاسی در آن رشد میکند از استادان لیبرال تا سیاسیون فاسد لیبرال ،بانکهای رباخوار ،روزنامه های اجاره ای و رسانه های پلشت هوچیگر هم افزایی این دزدان وچپاولگران میشود وضعیت اقتصادی امروز، جوّ مسموم حاصل حرص و ولع لیبرالهای منحوس است.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    4 0
    از کی تا به حالا گرانی به نفع مردم است،؟باجش تو جیب امثال توس
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    اقا از این کشور های عربی نفر بیارین ،بهتر اداره میکنن،اوضاع را
  • منفرد IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    واقعا خجالت آوره چقدمیخواین از مردم سواستفاده کنید بخدا حق این مردم این قیمتا نیست
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    بی سوادِ دوزاری!!
  • ایثارگر IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    این همه سود کشیدی رو ماشین خوردی به فکر آخر عاقبت خودت هم باش که یک کارگر یک نیروی زیر خط فقر کی باید صاحب ماشین پراید شو د دیگه رحم و مروت و انسانیت داشته باشید
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    حماقت
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    میخواین ماشین رو گران کنید چرا اینقدر دارین واسه ملت فیلم سینمایی بازی میکنید.راحت به گرانی ادامه دهید .
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    چرا خون مردمو میکنید تو شیشه
    • ایرانی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      0 0
      شورای رفاقت تو غلط میکنی برا حمایت از خودرو ساز ازجیب مردم خرج میکنی.....خدا خیرتون نده
  • پیروزه IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    راه اشتباه رفتی خودت را جا مردم بگذار فکر کنم همه از خوشحالی دارند پرواز می کنند تو چطور!
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    شیوا کجا به نفع مردمه
  • هیچکس IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    خاک بر مدیران سایپا ایران خودرو و و....
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    آیا خیانت می کنید به کشور وملت؟
  • مصیب IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 0
    اول قیمت رو به یک سوم کاهش بدید بعد بیایید دم از افزایش قیمت بزنید وگرنه با پول این ماشینای بنجل ایرانی که شما تعیین گردید میشه بهترین ماشین خارجی رو خرید
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    مرسی که نفع مردم برات مهمه دیگه چی گرون باشه به نفعمونه !!!!(نان مسکن روغن ......)
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    قیمت بازارو بیارید پایین تابرسه به قیمت کارخانه .چرا قیمت کارخانه را افزایش میدهاید اگر واقعا به فکر مصرف کننده هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس